|
-
-
Projekt zajęć
turystyczno - artystycznych:
-
„Turystyka i kultura receptą
na zdrowie”
-
Zespół Szkół Publicznych w
Łasinie
-
Rok szkolny 2010/2011
- Edukacja
dzieci i młodzieży wymaga ujęcia interdyscyplinarnego, łączenia
nauki ze sztuką, czy raczej: różnych dziedzin nauki z różnymi
dyscyplinami artystycznymi, wymaga pobudzenia kreatywności i
wyobraźni oraz twórczego projektowania czasu wolnego.
- Na przełomie kilku lat
pracy w naszej szkole zaobserwowałyśmy ożywienie w ruchu
turystycznym oraz większe zapotrzebowanie młodzieży na
wszechstronnie rozumianą kulturę i sztukę. Taka sytuacja dała
nam wiele radości i satysfakcji z dotychczasowej pracy i dlatego
postanowiłyśmy zrobić dla młodzieży coś więcej. Tak powstał ten
projekt.
-
- Adresaci projektu:
- -
kl. III a,
kl. IV-VI Szkoły Podstawowej
-
- klasy I- II-III z Gimnazjum
nr 1 w Łasinie
-
- Czas realizacji projektu:
-
- rok szkolny 2010/2011
-
- Realizatorzy i
współrealizatorzy projektu:
-
- Realizatorzy:
- a) Marzena Kuczek – nauczyciel
religii, wychowawca , n-l dyplomowany
- b) Marlena
Kminikowska-Grzesiak – nauczyciel sztuki, wychowawca, n-l
mianowany
- c) Wioletta Gajdus –
nauczyciel nauczania zintegrowanego, n-l mianowany
- d) Krzysztof Olender –
nauczyciel j. angielskiego, wychowawca, n-l kontraktowy
-
- Współrealizatorzy:
- a) Rodzice uczniów -
opiekunowie w czasie wyjazdów
- b) Osoby
wspierające – pielęgniarka, przewodnicy, instruktorzy,
bibliotekarz
-
- Cele ogólne:
- - Rozwijanie
zainteresowań krajoznawczych i turystycznych uczniów
- - Zachęcanie do
poznawanie tradycji, kultury narodowej i przyrody
- - Wdrażanie do
samodzielności i aktywnego spędzania czasu wolnego
- - Praca nad lepszą
samoocena uczniów
- - Stymulowanie
procesu twórczego metodą projektu
-
-
Podstawy prawne, w oparciu o które będzie realizowany
projekt
-
- 1. Ustawa o systemie
oświaty.
- 2. Wewnątrzszkolne
akty prawne:
- - program wychowawczy
szkoły,
- - statut,
- - regulaminy.
-
- Cele szczegółowe:
- -
Poznawanie miejsc interesujących pod względem
turystycznym
- - Wdrażanie do podejmowanie
odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie
- - Wzmacnianie poczucia więzi
kulturowej, historycznej, narodowej i etnicznej dzieci
- - Wdrażanie do przestrzegania
zasad ochrony przyrody
- - Zachęcanie do rekreacji i
aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu
- - Mobilizowanie uczniów do
korzystania z literatury fachowej (posługiwanie się
przewodnikami, mapami, rozkładami jazdy),
- - Rozwijanie umiejętności
współpracy grupowej
- - wzbogacanie warsztatu
twórczego poprzez zastosowanie różnorodnych technik
- plastycznych
- - wdrażanie do obserwacji
obiektów i odbioru dzieł sztuki
-
- Zadania:
- - Organizowanie wycieczek
oraz aktywne w nich uczestniczenie
- - Aktywny współudział uczniów
w przygotowywaniu wycieczek
- - Prowadzenie kroniki koła i
dokumentacji fotograficznej
- - Poprawianie sprawności
fizycznej i stanu zdrowia
- - Rozwijanie samodzielności,
wytrwałości i odpowiedzialności uczestników
- - Zachęcanie dzieci do
uprawiania turystyki i spędzania wolnego czasu z rówieśnikami
Metody pracy
- 1. Metody
poglądowe: obserwacja bezpośrednia (wycieczki),
obserwacja pośrednia (albumy, internet, plansze, filmy)
- 2. Metody
podające: pogadanki, instrukcje
- 3. Metody
praktyczne: wywiady, posługiwanie się mapą, planem
miasta, rozkładem jazdy, badania terenowe, rysunek,
śpiew, pływanie
- 4. Metody
poszukujące: dyskusja
-
Etapy osiągania celów:
-
L.p
|
-
Etapy osiągania celów
|
-
Termin realizacji
|
-
Odpowiedzialni
|
-
1.
|
-
Zebranie szkolnego Koła
Turystycznego – wybranie zarządu koła.
|
-
Wrzesień
|
-
M.Kuczek, M.Grzesiak
|
-
2.
|
-
Ustalenie planu imprez
turystycznych na dany rok szkolny w korelacji ze
ścieżkami edukacyjnymi.
-
Ustalenie terminów spotkań
|
-
Wrzesień
|
-
M. Kuczek
-
M. Grzesiak
-
W. Gajdus
-
K. Olender
|
-
3.
|
-
Prowadzenie kroniki SKTK: strona
internetowa, wystawy
|
-
Cały rok
|
-
M. Kuczek
-
M. Grzesiak
-
W. Gajdus
-
K. Olender
|
-
4.
|
-
Organizacja wyjazdów na basen
|
-
Min. raz w miesiącu
|
-
M. Kuczek
-
M. Grzesiak
-
W. Gajdus
-
K. Olender
|
-
5.
|
-
Przygotowanie plenerów malarskich
w Skłudzewie
|
-
Kilka razy w roku
|
-
M. Kuczek
-
M. Grzesiak
-
W. Gajdus
-
K. Olender
|
-
6.
|
-
Organizacja wyjazdów do
Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, kina,
teatru lub muzeum
|
-
Kilka razy w roku
|
-
M. Grzesiak
-
M. Kuczek
-
W. Gajdus
-
K. Olender
|
-
7.
|
-
Zajęcia pierwszej pomocy
przedlekarskiej w ramach spotkań oraz wyjazdów
SKTK
|
-
Cały rok
|
-
Pielęgniarka
-
Ratownik
-
|
-
8.
|
-
Przygotowanie uczniów do konkursu
GAPA w Grudziądzu
|
-
Cały rok
|
-
M. Grzesiak
|
-
9.
|
-
Organizacja rajdu
proekologicznego ścieżką edukacyjną, zoo
|
-
Dwa razy w roku
|
-
M. Kuczek
-
M. Grzesiak
-
W. Gajdus
-
K. Olender
-
Przewodnik
-
Nauczyciel przyrody
|
-
10.
|
-
Zapoznanie z architekturą i
sztuką w budowlach sakralnych
|
-
Kilka razy w roku
|
-
M. Kuczek
-
M. Grzesiak
-
W. Gajdus
-
K. Olender
|
-
11.
|
-
Podsumowanie i ewaluacja
programu.
|
-
Czerwiec
|
-
M. Kuczek
-
M. Grzesiak
-
W. Gajdus
-
K. Olender
|
- Sposób
dokumentacji projektu:
-
-
1.
Sprawozdania
z wycieczek
-
2.
Fotografie
-
3.
Plakaty
wykonane przez uczniów
-
4.
Pokaz
multimedialny
-
5.
Publikacje
na stronie internetowej Szkoły
-
- Rezultaty /efekty/
osiągnięcia
- Uczniowie zdobędą nowe
umiejętności:
-
umiejętność pływania,
bezpiecznego zachowania się na basenie,
-
podstaw ratownictwa,
-
tworzenia tekstów
dziennikarskich przygotowania do druku, formatowania ich
w edytorze tekstów, umieszczania na stronie
internetowej,
-
posługiwania się
programami komputerowymi przy obróbce zdjęć, robienia
zdjęć aparatem cyfrowym,
-
podstawy rysunku i
malarstwa,
-
rozróżniania gatunków
muzycznych,
-
analizowania tekstów
literackich wygłaszania ich, interpretowania,
wykonywania wystaw,
-
występowania przed szersza
publicznością,
-
wykonanie przez uczniów
gotowych produktów wytworów własnej pracy: obrazy,
pocztówki okolicznościowe, zdjęcia,
-
rozpoznawania znaków
turystycznych oraz szlaki naszych okolic,
-
dbania o ochronę
środowiska naturalnego,
-
poprzez uczestnictwo w
zajęciach staje się bardziej otwarty i nabiera pewności
siebie
-
potrafi posługiwać się
mapą, planem miasta, rozkładem jazdy,
-
chętnie współpracuje z
grupą,
-
samodzielnie rozwija swoje
talenty : wystawa prac
- Ewaluacja
-
Przez cały okres
realizacji programu będzie prowadzone monitorowanie i
ocenianie wysiłków ucznia, stopnia opanowania wiedzy i
umiejętności posługiwania się nią.
-
Ocenianie ma na celu
wspieranie ucznia w kierunku zainteresowania się
dziedzictwem kulturowym własnego regionu.
-
Uczniowie powinni również
wykazać większe od przeciętnej zaangażowanie w
działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska,
np. przygotowanie apeli i uroczystości związanych z
kulturą i turystyką.
-
Swoją postawą i
zaangażowaniem powinni stanowić wzór do naśladowania dla
innych uczniów.
-
Uwagi końcowe
-
Realizacja przedstawionego
programu ma szerokie walory dydaktyczno-wychowawcze
dzięki postawionym celom.
-
Rozbudza i rozwija
zainteresowania uczniów pozwalając na podejmowanie
różnych form aktywności w czasie wolnym.
-
Program ten przez zawarte
w nim treści wzmacnia i rozwija takie cechy jak:
ciekawość, żądza wiedzy, radość z obcowania z przyrodą i
kulturą, chęć eksperymentowania, gotowość do
poszukiwania i przyjmowania nowych idei, poczucie
godności i szacunek dla innych. Jest formą pracy
z wszystkimi uczniami: zdolnymi i mającymi trudności w
nauce. Wpływa więc na podniesienie jakości pracy szkoły.
(źródło: mgr Marzena Kuczek)
|
|