Rok nauki techniki – Laboratoria Przyszłości

Głównym celem przedmiotu technika w szkole podstawowej jest kształtowanie u uczniów prawidłowych nawyków postępowania technicznego poprzez wykorzystanie metod praktycznej działalności. Młody człowiek powinien być przygotowany na prawidłowe funkcjonowanie we współczesnym świecie techniki, która jest obecna w każdej dziedzinie życia. Technika jest więc ważnym przedmiotem w przygotowaniu młodego człowieka do życia w społeczeństwie technicznym. Metoda praktycznej działalności wykorzystana na technice pozwala na weryfikację i praktyczne wykorzystanie wiedzy m. in. matematycznej, biologicznej, fizycznej i informatycznej.
Poprzez wykonywanie prostych projektów technicznych uczeń szkoły podstawowej przygotowuje się do realizacji poważniejszych projektów w dorosłym życiu zawodowym. Praca nad projektami technicznymi kształtuje podstawowe kompetencje kluczowe, istotne w egzystencji człowieka. Każdy pracownik, czy to pracujący w przemyśle, czy w administracji, ma określone warunki pracy: podpisuje umowę, otrzymuje do dyspozycji odpowiednio przygotowane stanowisko pracy, ma określony zakres czynności w postaci instrukcji, projektu czy schematu, przechodzi instruktaż praktyczny itp. Wymaga się od niego precyzyjnego wykonania założeń określonych w dokumentacji administracyjnej czy technicznej. Poziom, na jakim pracuje, zależy od jego kreatywności, myślenia i ciągłego analizowania swoich działań.
Na lekcjach techniki, uczniowie mają możliwość ujawniania swoich predyspozycji i zainteresowań technicznych, odkrywania talentów i pasji technicznych, jest niewątpliwie początkiem obierania drogi kształcenia, a w dalszej przyszłości kształtowania kariery zawodowej, zaś metoda projektów jest skutecznym sposobem na wykształcenie u uczniów nawyków planowanej i efektywnej pracy w przyszłym ich życiu osobistym i zawodowym.

 

(źródło: SP Łasin)